10 lat Happy House we Wrocławiu


  tel: 609 495 345
        608 370 742

Strona główna > Porady psychologa > Angielski dla najmłodszych
Angielski dla najmłodszych


Najczęściej wybieranym przez rodziców językiem obcym, którego uczą się dzieci, jest język angielski. Lekcje angielskiego są prowadzone w większości przedszkoli, w klubach malucha, również szkoły i kluby językowe organizują zajęcia nawet dla bardzo małych dzieci. Jak przy takiej różnorodności wybrać dla dziecka najlepsze zajęcia?

Kiedy zapisać dziecko na zajęcia językowe? Kiedy rozpocząć naukę? Chcąc ułatwić rodzicom podjecie odpowiedniej decyzji, polecam zwrócenie uwagi na kilka aspektów.

Wczesne rozpoczęcie nauki na pewno ułatwi dzieciom poznanie nowego języka.

Czasami rodzice martwią się, że dziecko rozpoczynające naukę języka obcego, ale nie mówiące jeszcze dość dobrze w języku ojczystym, będzie miało trudności w rozwoju mowy. Proszę się nie obawiać, wczesna nauka nie wpływa negatywnie na mowę małego dziecka. Choć zauważono, że dzieci dwujęzyczne zaczynają mówić trochę później, dzieje się tak dlatego, że mózg potrzebuje więcej czasu na „segregację”, usystematyzowanie wiadomości, ale dowiedziono też, że dzieci dwujęzyczne radzą sobie z nauką dużo lepiej to dlatego że około 80% zdolności uczenia się rozwija się do ósmego (lub według innych źródeł do 10) roku życia. To właśnie wtedy w mózgu małego człowieka tworzą się synapsy, czyli połączenia – główne drogi nerwowe, miedzy komórkami nerwowymi. Dlatego jeśli mózg dostaje w tym czasie więcej informacji, może stworzyć więcej synaps a im więcej powstanie synaps, tym lepiej rozwija się pamięć, myślenie logiczne, kojarzenie.

Na podstawie przeprowadzonych badań, udowodniono, że kilkuletnie dzieci najlepiej wykorzystują partie mózgu, które odpowiadają za naukę języków obcych.

Maluchy uczęszczające na zajęcia językowe mogą łatwo „osłuchać” się z językiem obcym i zainteresować się nim, dlatego pamiętajmy że bardzo ważne jest to żeby zajęcia podobały się dziecku, żeby maluch chodził na nie z przyjemnością.

Wybranie odpowiednich zajęć dla dziecka jest bardzo ważne

Jakie zajęcia są najlepsze dla maluchów? Najważniejsze jest to, żeby nauka odbywała się przez zabawę, była dla dziecka przyjemnością a nie przymusem. Małe dziecko nie będzie chciało się uczyć jeśli zajęcia będą dla niego mało atrakcyjne. Należy zwrócić uwagę na to czy na zajęciach są stosowane różnorodne materiały, czy ich forma nie jest jednolita, najważniejsze jest to, żeby dziecko się nie nudziło. Zajęcia powinny zawierać elementy zabawy, śpiewu, słuchania, elementy plastyczne – co jest szczególnie cenne dla najmłodszych dzieci, które dzięki temu mogą również rozwijać swoje zdolności manualne. Ważne jest to, żeby nauczyciel wykorzystywał różne materiały w czasie zajęć: plansze, gry, puzzle, płyty do słuchania.

Kolejną bardzo istotną sprawą jest to czy osoba prowadząca zajęcia ma dobry kontakt z dziećmi, czy potrafi rozmawiać z maluchami, zwrócić ich uwagę, czy dzieci ją lubią.

Należy zadbać o to aby dziecko uczyło się w małej grupie, liczącej nie więcej niż osiem, dziewięć osób.

Kiedy dzieci jest więcej dziecko może niewiele skorzystać z zajęć, ponieważ osoba prowadząca zajęcia może nawet nie zauważyć że dziecko nie uczestniczy aktywnie w lekcji. Jeśli chodzi o lekcje indywidualne to nie są one polecane dla najmłodszych. Maluchy lepiej przyswajają wiedze wchodząc w interakcje z rówieśnikami. Tak małe dziecko może po prostu nudzić się na indywidualnych zajęciach.

Pomaganie dziecku w domu, utrwalanie poznanego materiału na pewno przyniesie dobre efekty.

Jeżeli dziecko otrzymuje materiały, z których ma korzystać w domu nie należy tego zaniedbywać ani też traktować jako niemiłego przymusu. Oczywiście jest to też obowiązek dla rodzica, ale jeśli dziecko zauważy niechęć rodziców samo też się zniechęci a najważniejsze jest to żeby od początku polubiło naukę języka, żeby nie była dla niego przykrym obowiązkiem.

Jeśli dziecko nie chce po zajęciach odpowiadać na pytania rodziców, nie należy nalegać.

Rodzice często dopytują małego ucznia czego nauczył się na ostatnich zajęciach, a kiedy maluch nie odpowiada sądzą, że lekcje nie dają żadnego efektu. Pamiętajmy o tym, że maluch często po prostu nie potrafi opowiedzieć co robił na zajęciach, ale za to nawet za kilka dni możemy zobaczyć jak bawi się w lekcje angielskiego ze swoimi zabawkami, powtarza to czego się nauczył, odwzorowuje przebieg lekcji. Dlatego rodzice powinni wykazać się cierpliwością. Dziecko zapamiętuje nowe słówka i wiadomości, na pewno z czasem będzie to widoczne i wczesna nauka przyniesie dużo korzyści.

Bardzo ważne jest też to żeby, gdy maluch zaczyna mówić, śpiewać po angielsku, nie wytykać mu błędów. Nawet jeśli wymowa dziecka w języku polskim, jest prawidłowa i rodzice uważają, że dziecko powinno lepiej wymawiać słowa w obcym języku, ewentualne poprawki należy robić bardzo ostrożnie, tak żeby dziecko nie czuło się krytykowane. Zawsze lepiej jest najpierw pochwalić za to że maluch tak dużo zapamiętuje.

W nauce języka obcego bardzo istotna jest regularność lekcji i kontynuacja.

Malutkie dzieci nie powinny mieć długich przerw w nauce bo bardzo na tym stracą. Jak najwcześniejsze rozpoczęcie nauki ma sens, ale należy pamiętać o kontynuacji, rozwijaniu w kolejnych latach nabytych umiejętności. Pamiętajmy też że podstawy, które maluch nabędzie bardzo wcześnie będą mu służyły całe życie.

Małe dziecko przyswaja obcy język w sposób naturalny, nie jako „przy okazji”, warto to wykorzystać i rozpocząć naukę jak najwcześniej, maluch na pewno na tym skorzysta.

Marta Cisak Klub Językowy Happy House www.happyhouse.edu.pl
STRONA GłÓWNA  |  ANGIELSKI DLA DZIECI  |  OFERTA DLA SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI  |  CENNIK  |  KARIERA  |  KONTAKT I ZAPISY
(c) 2009 Copyright by Happy House