Kontakt:
tel: 609 495 345
      608 370 742


10 lat Happy House we Wrocławiu
Strona główna > Porady psychologa > Kłopoty z przedszkolem
Kłopoty z przedszkolem

Pierwsze dni w przedszkolu są bardzo trudne dla wszystkich dzieci, nawet gdy rodzice dużo wcześniej rozmawiają z dzieckiem przygotowując go do nowej sytuacji. Tak naprawdę dopiero bezpośrednia konfrontacja z nową rzeczywistością może pokazać jak dziecko zareaguje na zmianę w swoim życiu. Trzylatek jest zdecydowanie za mały, aby wytłumaczyć mu całą sytuację, ale pomocne mogą być zajęcia adaptacyjne, które zwykle odbywają się w przedszkolach pod koniec wakacji. Najlepszym przygotowaniem dla dziecka będą zajęcia przygotowujące do przedszkola, organizowane już dla bardzo małych dzieci. Na tego rodzaju zajęciach rodzice zwykle na początku biorą udział w zabawach razem z dzieckiem, są to krótkie spotkania w małych grupach, maluch stopniowo przyzwyczaja się do rozstania z rodzicem, bycia w grupie, w nowym miejscu.

Zdarza się, że dziecko, które dotąd chętnie chodziło do przedszkola, nagle odmawia pójścia. Należy się wtedy zastanowić, czy w domu nie miała miejsca sytuacja, która może być tego przyczyną. Może to być pojawienie się rodzeństwa, dłuższe rozstanie z którymś z rodziców lub trwająca długo nieobecność dziecka w przedszkolu spowodowana chorobą, czy wyjazdem. W tej sytuacji może pomóc konsekwencja rodzica. Nie należy ulegać maluchowi i raz na jakiś czas pozwalać na opuszczanie zajęć w przedszkolu, wtedy dziecko będzie zawsze próbowało „wymusić” na rodzicu zostanie w domu. Trzeba też jasno powiedzieć dziecku, kiedy zostanie odebrane z przedszkola, na przykład: po obiedzie, po podwieczorku, należy pilnować tych godzin aby nie stracić zaufania dziecka. Można też obiecać
miłe spędzenie wspólnego czasu po przedszkolu, zapowiedzieć jakąś konkretna zabawę, którą dziecko lubi czy wyjście do ulubionego miejsca. Nie można też uciekać przed dzieckiem, trzeba pożegnać się i nawet w przypadku protestów wyjść.

Przedszkole jest zazwyczaj miejscem, w którym dziecko zdobywa pierwsze umiejętności społeczne, może się więc zdarzyć, że pokłóci się z kolegą, nie dogaduje się z jakimś konkretnym dzieckiem w grupie i dlatego nie lubi przedszkola. Jeśli chodzi o kłótnie z kolegą to można wyjaśnić dziecku, że jedna kłótnia nie musi oznaczać końca ich przyjaźni, a to co zdarzyło się kilka dni temu nie musi się powtórzyć. Można też zwrócić uwagę malca na to, że często warto jest pierwszemu „wyciągnąć rękę” do zgody, rodzice mogą razem z dzieckiem zrobić dla kolegi prezent, wspólny rysunek, czy inna pracę plastyczną. Praca nad tym prezentem może być świetną okazją nie tylko do miłego spędzenia czasu z dzieckiem, ale też do rozmowy o całej sytuacji, o przyjaźni, czy na wiele innych tematów. Rodzic sam najlepiej oceni na jaką rozmowę dziecko jest już gotowe. Dobrym pomysłem jest też wspólne spędzenie czasu z kolegą, z którym maluch nie najlepiej się dogaduje, można zrobić przyjęcie dla większej liczby dzieci i zaprosić również tego kolegę, można też w porozumieniu z rodzicami wybrać się z dziećmi do miejsca, w którym będą się świetnie bawiły. Ta opcja jest nawet lepsza ponieważ gdy dzieci jednak nie będą potrafiły się porozumieć to i tak mogą ciekawie się bawić nawet osobno, ale może też się zdarzyć, że ciekawe miejsce i dobrze zorganizowany czas wpłynie pozytywnie na ich relacje.

Dobrym sposobem do zachęcenia dziecka do pójścia do przedszkola jest też wymyślenie ciekawego powodu, swego rodzaju misji dla której maluch powinien pojawić się w przedszkolu. Może to być podzielenie się z innymi dziećmi słodyczami z jakiejś okazji lub też rozdanie innym dzieciom jakichś drobiazgów, które maluch sam zrobił, czy na przykład kilku stron kolorowanek. Nie musi to być nic absorbującego, duże środki i wiele czasu rodzica, dziecko na pewno będzie dumne z najdrobniejszej rzeczy, którą będzie mógł się podzielić. Dodatkowo rodzic może chwalić dziecko za to jak pięknie potrafi się dzielić, można opowiedzieć o tej sytuacji dziadkom, czy innym bliskim osobom, które na pewno też pochwalą małego przedszkolaka za takie zachowanie i zapewnią, że są z niego dumni.

Można też zanieść do przedszkola coś, o co dziecko będzie mogło dbać, na przykład kwiatek wymagający podlewania, maluch będzie miał wtedy ważną misje do spełnienia. Oczywiście wszystkie te rzeczy należy wcześniej ustalić z Panią prowadzącą zajęcia, doświadczone wychowawczynie być może będą mogły polecić jeszcze inne ciekawe rozwiązanie.

Zdarza się też, że mały przedszkolak aby wymusić na rodzicach zostanie w domu skarży się na bóle brzucha, nudności czy bóle głowy. Zazwyczaj nie są to rzeczywiste dolegliwości. Dziecko chce w ten sposób przekonać rodziców, że nie powinno iść do przedszkola. Należy je jednak bacznie obserwować. Jeśli jest to związane również z innymi dolegliwościami (na przykład gorszym apetytem czy bezsennością) utrzymującymi się przez dłuższy czas, około miesiąca, należy skontaktować się z lekarzem i przedszkolnym psychologiem. Może okazać się, że rzeczywiście dziecko jest za małe, warto wtedy zastanowić się nad zmianą przedszkola lub przynajmniej grupy. Jeśli jednak wszystkie dolegliwości mijają, gdy tylko rodzic oznajmi, że maluch może zostać w domu, zapewne oznacza to, że nic mu nie jest. Trzeba wtedy być konsekwentnym, jasno zaznaczyć, że jeżeli dziecko choruje to nie tylko z tego powodu nie idzie do przedszkola, ale też nie będzie mogło wyjść na spacer, do piaskownicy, jeść słodyczy. Wtedy dziecko szybko zrozumie, że nie warto udawać.

Zazwyczaj bywa tak, że dzieci rozpoczynające naukę w przedszkolu są jeszcze zbyt małe, żeby wprost powiedzieć rodzicom dlaczego jakaś sytuacja jest dla nich przykra, dlaczego nie lubią chodzić do przedszkola, nie potrafią opowiadać o konkretnych sytuacjach w taki sposób, żeby przekazać to jak rzeczywiście one wyglądały. Są jednak sposoby na to, aby dziecko mogło nie wprost przekazać rodzicom jak wyglądała konkretna sytuacja.

Jak dowiedzieć się od dziecka, dlaczego nie lubi przedszkola

- „Opowiedz o kolegach” – często dzieci nie lubią mówić o sobie, ale chętnie opowiadają o tym co przydarzyło się ich kolegom, być może w tej opowieści pojawi się sytuacja, która dotyczy malucha i która może być powodem niechęci do przedszkola.

- „Narysuj obrazek” – świetna metodą jest poproszenie dziecka aby narysowało rysunek o dzieciach w przedszkolu, o tym jak się bawią, jak spędzają czas.

- „Pobawmy się w przedszkole” – w zabawie mogą uczestniczyć ulubione zabawki malucha, najważniejsze jest to, żeby dziecko razem z zabawkami odgrywało scenki z przedszkola a rodzic był bacznym obserwatorem.

- Rodzic może też „Poprosić o pomoc Panią, która prowadzi zajęcia z dzieckiem” – należy uważnie wysłuchać opinii, nie atakować, zawsze lepiej poprosić o poradę niż wymagać i żądać. Najważniejsze to mieć zaufanie do osoby prowadzącej zajęcia z dzieckiem, to ona spędza dużo czasu z maluchem i może zauważyć wiele rzeczy, które rodzic zna tylko z opowiadań.

- „Rozmowa z innymi rodzicami” - często w czasie takiej rozmowy można się wiele dowiedzieć, czasami dzieci zupełnie przypadkowo, opowiadając o czasie spędzonym w przedszkolu, mogą opowiedzieć historie związaną z innymi dziećmi, lub sytuacji, która mogła wzbudzić niepokój, niechęć do przedszkola w Twoim dziecku.

Jak pomóc dziecku

Żeby pomóc dziecku, nie utrudniać mu i tak ciężkiej dla niego sytuacji rodzice powinni:

- Nie okazywać zdenerwowania w jego obecności.

- Nie uciekać, nie wymykać się po kryjomu albo też nie obiecywać że za chwilkę wrócą, należy pożegnać się z dzieckiem, ale też nie przedłużać chwili rozstania.

- Jeśli dziecko nie chce iść do przedszkola, bez istotnego powodu, nie można ulec obiecując że to ten jeden jedyny raz, niezbędna jest konsekwencja a dłuższa nieobecność w przedszkolu pogorszy sprawę.

- Należy też postarać się dojść do porozumienia z wychowawczynią, nie obwiniać jej za tą sytuację. Należy jej zaufać, na pewno chce jak najlepiej dla każdego dziecka, jeśli rodzic zwróci się o pomoc, wyjaśnienie jakiejś kwestii, pytanie, to na pewno chętnie pomoże.

- Często rodzice, których dzieci nie chcą chodzić do przedszkola, podejmują decyzję o przeniesieniu dziecka do innej placówki. Wiąże się to z jeszcze większym stresem dla malucha, który musi od początku przejść proces adaptacji, przyzwyczaić się do nowej wychowawczyni, nowych dzieci, które już się znają, a więc mogą przynajmniej początkowo pomijać nowego kolegę w zabawach, ponieważ będzie on kimś dla nich obcym. To może jeszcze bardziej pogorszyć sytuację.

Zawsze należy pamiętać, że rozpoczęcie przedszkola to trudny okres dla każdego dziecka, ale wsparcie rodziców i konsekwentne zachowanie na pewno pomogą maluchowi odnaleźć się w nowej sytuacji.

Marta Cisak Klub Językowy Happy House www.happyhouse.edu.pl

STRONA GłÓWNA  |  ANGIELSKI DLA DZIECI  |  OFERTA DLA SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI  |  CENNIK  |  KARIERA  |  KONTAKT I ZAPISY
(c) 2009 Copyright by Happy House